Direktlänk till inlägg 20 april 2017

FUNDERRINGAR HIT & DIT

Av Gunsan - 20 april 2017 03:47

Jag har genom de senaste åren (8) följt Welsh Corgi Cardigan nära och noga. Pembroken lite mer på håll men nu sista året mera noga där med då jag ville ha en pem i flocken också och nu uppfyllt den drömmen.

En utveckling jag sett hos Cardisar är att dem tenderar att bli nättare och lägre…

Enligt RAS ska det vara en robust hund och vad jag förstår så måste det finnas lite tyngd och kraft i den i dess naturliga arbete som gårds och vallhund.

Vad avlar vi för egentligen ?? Agilitybanan eller för att bevara den robusta vallhunden ?? Vissa uppfödare hintar om att man avlar på efterfrågan … folk vill alltså ha nätta låga hundar eller lätta luftiga individer som dem kan tävla agility med. Följer man då rent etiskt de mål man bör med aveln eller låter man pengar styra ?

En del uppfödare lobbar för tester hit och dit, rtg av höfter och armbågar och patellaundersökningar… Ärftliga sjukdomar ska vi såklart hålla så god koll på som vi kan då Corgiraserna är numerärt små raser. Det förs statistik på hemsidor och jag funderar på om man söker MER fel och brister i våra hundar än vad som finns.

Den exteriört exemplariska hunden finns inte. ALLA har mindre fel och brister som sammantaget inte påverkar helhetsbilden.

Det jag tycker är allra mest bedrövliga är att avel ändock tillåts på individer med nedärvbara sjukdomar/defekter. Uppfödare HAR möjlighet att utesluta individer ur avel när sånt upptäcks vid t. ex ögonlysning men få gör det. I mina ögon skapar det en stor risk att fler individer får samma sjukdom/defekt och vi på sikt får problem i avelsarbetet. Det är lätt att få in nått men svårare att avla bort det.

Min förhoppning är att både Cardigans och Pembrokes ska ha som krav att man ögonlyser innan parning och att fler uppfödare utesluter defekta individer ur avel.


En annan fundering kring aveln är hur man väljer ut avelshundar. Rosetter och championat i all ära men det finns ju massor med rastypiska individer med bra mentalitet utanför ringarna också. Alla har ju inte hussar och mattar som är utställningsintresserade. Kanske måste uppfödare be att få visa upp och ställa lite hundar som man kan tänka sig låna in till avel för att bredda basen ?? Bra rastypiska linjer bevaras men genuppsättningen breddas. Alla behöver ju inte vara champions för att avlas på. Dem meriteras ju med excellent och VG också.


Sen funderar jag lite på hur det tänks kring Skk´s avelsregler.

  • Prioritera exteriör avel som gynnar god funktion och förebygger förekomsten av icke önskvärda egenskaper hos avkomman.
  • Prioritera avel av hundar med naturlig fortplantningsförmåga.

Som jag har fattat är ju inte fluffar önskvärda men dem finns och dem ÄR söta men för den skull ska dem väl inte medvetet avlas på ?? Fluffar ska väl helst sättas avelsförbud på ?? Den päls dem har är ju inte förenlig med en arbetande hund. Många av dem verkar ju även tolerera värme sämre än ”normalpälsade”.

Sen är det ju det här med merle...Jo det är sött med gingermerle men varför medvetet avla fram något du måste testa kors och tvärs för merlegenens skull ?? Nej stoppa galenskaperna och var rädd om det som finns och är friskt.


Har även svårt att greppa varför man promt ska använda hundar i avel som inte ”kommer till” själva ?? Någonstans kan jag tycka att där har isåfall naturen gjort ett eget utval .  Alla individer är inte gjorda för att fortplanta sig helt enkelt.


Förmodligen kommer detta att av flera anses som rejält klampande på uppfödarfötter men detta är MINA funderingar. Jag står för dem och jag kommer att fundera vidare.


 
 
Marie Skogström

Marie Skogström

20 april 2017 06:44

Många kloka funderingar. Ja avel tål att funderas och vridas på titt som oftast. Många pusselbitar som ska till. Olika förutsättningar för olika raser. Jag tycker inte heller att vi har ett sånt dåligt avelsurval i vår ras (nu pratar jag cardigan ) att vi behöver avla på uppenbara avvikelser. Kram ❤

http://Www.kennelceciklas.se

Gunsan

20 april 2017 08:27

Tror inte urvalet är så illa hos pemmarna heller men tyvärr förekommer det där och jag blev MYCKET besviken på resonemanget från avelsrådet när jag kontaktade dem i frågan.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunsan - Lördag 13 april 12:24


Våren här i Corgitorpet har vart rackarns så solfattig. Förra våren hade jag lunchat ute i trädgården flera gånger och suttit i solen och fått färg i nyllet. Nu är jag ännu blek som ett lakan.   Jag har slutfört min utbildning till Intuitiv Livsc...

Av Gunsan - Söndag 10 mars 12:35

har rullat iväg.... Vi går mot vår även om just idag inte känns så vårlik. Det ligger på nollan, är mulet och snålblåster.   Ett halvår har gått och nu är jag färdig Intuitiv Livs coach.  Var iväg till Tvillingsjälargården igår och hade kursavs...

Av Gunsan - Måndag 1 jan 08:29

Årets första dag... Har just kommit hem från jobbet. Börjar året med 8 dagars ledighet 🥰 Julen har vart lugn och trivsam. Snöoväder på julafton och sen snöade det i flera dagar så motion har jag fått. Snöskottning är bra för kroppen ㈳...

Av Gunsan - 15 september 2023 12:46

Är kommen...Har lufsat runt i skogarna på ledig tid och hystat in massor av kantareller. Trattkantareller har oxå börjat komma men dem behöver nån vecka till för att bli i fin storlek.   Mina Gladiolus har blommat sååå underbart 😍   ...

Av Gunsan - 9 augusti 2023 08:10

  det semester.... Typ halva har gått och 🌞 och värmen försvann. Stormen Hans börjar kanske lägga sig lite nu men regnat duktigt har det gjort. I gårkväll trodde jag träden skulle gå av i blåsten. Ett är i a f bra för kantarellerna har tagi...

Ovido - Quiz & Flashcards